Najlepsze domowe sposoby na suchość pochwy [wskazówki]

Co piąta kobieta w wieku 20-50 lat boryka się z suchością pochwy. Po menopauzie jest jeszcze gorzej – wtedy już ok. 35% pań ma z tym problem. Skutkiem tego jest ból, podatność, na infekcje, a nawet wpływ na zdrowie psychiczne.

O ile stan ten zawsze powinien zostać skonsultowany z lekarzem, to są domowe sposoby na suchość pochwy, które mogą okazać się nieocenione.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są najlepsze domowe sposoby na suchość pochwy?
  • Jaka dieta na suchość pochwy?
  • Czy lubrykanty są pomocne na suchość pochwy.

Zobacz też:

Jakie są najlepsze domowe sposoby na suchość pochwy?

Najlepszym domowym sposobem na suchość pochwy są naturalne środki nawilżające, jak olej kokosowy, oliwka, wazelina. Możesz je delikatnie aplikować wewnątrz pochwy. Ćwicz też mięśnie Kegla – poprawia to ukrwienie obszaru miednicy i używaj wilgotnych chusteczek, a nie zwykłego papieru toaletowego.

  • Naturalne środki nawilżające. Olej kokosowy, oliwka czy wazelina są naturalnymi emolientami, które nawadniają i łagodzą podrażnienia, pomagając w zmiękczeniu tkanek i zachowaniu nawilżenia.
  • Ćwiczenia Kegla. Wzmacniają mięśnie miednicy, co poprawia ukrwienie tej strefy oraz pomaga w produkcji naturalnych płynów nawilżających.
  • Wilgotne chusteczki. Zamiast zwykłego papieru toaletowego, wilgotne chusteczki zapewniają dodatkowe nawilżenie i czystość, co jest szczególnie ważne dla kobiet doświadczających suchości pochwy.

Co jeszcze warto stosować na suchość pochwy?

Powyższe sposoby to absolutny must-have. Taki szkielet na walkę z suchością pochwy. Poza tym jednak, możesz też stosować kilka innych, dodatkowych metod.

Stosowanie łagodnych mydeł i płynów do kąpieli

Używanie łagodnych mydeł i płynów do kąpieli, niezawierających parabenów, sztucznych zapachów i barwników, jest ważne dla utrzymania naturalnego pH pochwy i zapobiegania jej suchości. 

Te substancje chemiczne mogą bowiem prowadzić do podrażnień i dysbiozy, czyli zaburzeń równowagi mikroflory pochwy, co z kolei może sprawiać, że suchość będzie się nasilać. 

Właściwie dobrana higiena intymna pomaga utrzymać prawidłową wilgotność i zdrowie pochwy, a dodatkowo zapobiega infekcjom. Dlatego zawsze wybieraj produkty przystosowane specjalnie do delikatnej strefy intymnej.

Bawełniana bielizna

Bawełniana bielizna jest zalecana ze względu na swoje naturalne właściwości absorbujące i oddychające. Syntetyczne materiały mogą powodować zbytnie przegrzewanie się i utrzymanie wilgoci w okolicy intymnej, co stwarza bardziej przyjazne środowisko dla rozmnażania szkodliwych bakterii i grzybów. 

Suchość pochwy się zwiększać przez podrażnienia i infekcje, które są często wynikiem noszenia bielizny wykonanej z niewłaściwych materiałów. Dlatego, bawełna jest najlepszym wyborem.

Relaks i medytacja

Za suchość pochwy może odpowiadać również stres. Powoduje on różne zmiany hormonalne w organizmie, w tym także obniżenie poziomu estrogenów, które są odpowiedzialne za właściwe nawilżenie błon śluzowych.

Zastosowanie technik relaksacyjnych, takich jak medytacja, joga czy głębokie oddychanie, może zredukować stres oraz poprawić ogólny stan zdrowia, co przekłada się również na dobrostan Twojej strefy intymnej.

Jaką dietę stosować na suchość pochwy?

Jesteś tym, co jesz. Pewnie słyszałaś to setki razy – ale to prawda. Dieta ma ogromny wpływ na różne aspekty Twojego życia, w tym suchość pochwy. 

Dlatego, jeśli borykasz się z tym problemem, to nie poprzestawaj na powyższych tipach. Dodaj do swojego jadłospisu kilka poniższych produktów, a zobaczysz różnicę.

Składnik odżywczyDlaczego działa?Produkty spożywcze
Kwasy omega-3Kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają zwiększyć ilość estrogenów w organizmie, które są kluczowe dla utrzymania nawilżenia pochwy.Tłuste ryby (łosoś, sardynki), nasiona lniane, orzechy włoskie
Witamina AWitamina A jest niezbędna dla zdrowia i regeneracji błon śluzowych, w tym błony śluzowej pochwy.Marchew, słodkie ziemniaki, szpinak, jarmuż
Witamina EWitamina E słynie ze swoich silnych właściwości antyoksydacyjnych i zdolności do zwalczania stanów zapalnych, które mogą przyczynić się do suchości pochwy.Nasiona słonecznika, migdały, szpinak, brokuły
ProbiotykiProbiotyki pomagają w utrzymaniu równowagi flory bakteryjnej pochwy, co jest kluczowe dla jej zdrowia i nawilżenia.Jogurt naturalny, kefir, kiszonki

Czy lubrykanty są pomocne dla kobiet z suchością pochwy?

Tak, lubrykanty są często zalecane dla kobiet z suchością pochwy. Mogą pomóc w łagodzeniu dyskomfortu związanego z suchością, zwłaszcza podczas seksu. 

Lubrykanty na bazie wody i silikonu są zazwyczaj najbezpieczniejszym wyborem, ponieważ nie powodują podrażnień i są kompatybilne z prezerwatywami. Unikaj produktów zawierających parabeny, glicerynę lub inne sztuczne dodatki, które mogą powodować podrażnienia. 

Pamiętaj też, że regularne stosowanie lubrykantów to tylko doraźne rozwiązanie, a długotrwałą suchość pochwy należy skonsultować z lekarzem.

Jak wybrać odpowiedni lubrykant?

  • Typ lubrykantu. Na rynku dostępne są lubrykanty na bazie wody, silikonu lub oleju. Lubrykanty na bazie wody są najbezpieczniejsze i najłatwiejsze do usunięcia, a te na bazie silikonu są trwalsze i nie wysychają tak szybko.
  • Składniki. Unikaj parabenów, gliceryny, sztucznych zapachów i barwników, które mogą powodować podrażnienia bądź zmianę pH pochwy. Lubrykant powinien mieć jak najprostszy skład.
  • Kompatybilność z prezerwatywami. Jeśli stosujecie prezerwatywy, upewnij się, że Twoje środki nawilżające są z nimi kompatybilne. Olej może uszkodzić lateks.
  • Dedykowane dla kobiet z suchością pochwy. Istnieją lubrykanty, które są specjalnie formułowane dla kobiet doświadczających suchość pochwy. Mogą zawierać składniki takie jak aloes czy witaminę E, które dodatkowo nawilżają i łagodzą.

Jak działają globulki na nawilżenie pochwy?

Globulki na nawilżenie pochwy, znane również jako globulki nawilżające lub ogółem jako globulki dopochwowe, są małymi, żelatynowymi kapsułkami wypełnionymi substancjami nawilżającymi. Po wprowadzeniu do waginy, globulki rozpuszczają się i uwalniają substancje aktywne, które nawilżają i łagodzą błonę śluzową pochwy.

Działają poprzez zastąpienie lub uzupełnienie naturalnych płynów pochwy, co pomaga złagodzić objawy suchości, takie jak dyskomfort, pieczenie, świąd i ból podczas stosunku. Niektóre globulki zawierają również składniki takie jak kwas hialuronowy, które pomagają w utrzymaniu zdrowej błony śluzowej pochwy i równowagi mikroflory.

Pamiętaj, że taka forma terapii jest często zalecana jako długoterminowe rozwiązanie dla kobiet cierpiących na suchość pochwy, zwłaszcza w menopauzie, a nie tylko doraźna pomoc.

Kiedy udać się do lekarza z suchością pochwy?

Kiedy suchość pochwy staje się przewlekła, nasila się lub zaczyna poważnie wpływać na jakość Twojego życia – powinnaś skonsultować się ze specjalistą. Nie ignoruj objawów, które są dla Ciebie niepokojące. W jakich wypadkach powinna Ci się zapalić czerwona lampka?

  • Przewlekła suchość. Jeśli suchość nie ustępuje lub pogarsza się pomimo próby stosowania domowych środków, warto skonsultować się z lekarzem. Może to być oznaka poważniejszego stanu zdrowotnego, który wymaga medycznego leczenia.
  • Ból podczas stosunku. Dyskomfort lub ból w trakcie lub po seksie może wskazywać na zbyt małą ilość naturalnych płynów, lub nawet na inną, poważniejszą dolegliwość.
  • Krwawienie po stosunku. Jeśli po stosunku doświadczasz krwawienia – jak najszybciej skonsultować się z lekarzem.
  • Inne symptomy. Jeżeli poza suchością pochwy, borykasz się też z np. swędzeniem, pieczeniem lub podrażnieniem wymaga to oceny lekarskiej.
  • Objawy uogólnione. Jeśli suchość pochwy jest jednym z wielu objawów, takich jak nocne poty, zmiany w cyklu miesiączkowym, niewyjaśnione przyrosty masy ciała lub utraty, idź to lekarza. Taka kombinacja objawów może wskazywać na problem hormonalny, jak menopauza lub schorzenia tarczycy.

Zobacz też:

Podsumowanie

  • Co piąta kobieta w wieku 20-50 lat ma problem z suchością pochwy; po menopauzie, ten problem dotyka ok. 35% pań.
  • Suchość może powodować ból, infekcje i wpływać na stan psychiczny.
  • Najlepszymi domowymi sposobami na suchość pochwy są naturalne nawilżacze, jak olej kokosowy, oliwka, wazelina, a także ćwiczenia mięśni Kegla i używanie wilgotnych chusteczek zamiast papierowego papieru toaletowego.
  • Stosowanie łagodnych mydeł i płynów do kąpieli, bielizny bawełnianej i technik relaksacyjne, takich jak medytacja czy joga, pomaga również złagodzić suchość.
  • W walce z suchością ważna jest też dieta; polecane są produkty bogate w kwasy omega-3, witaminy A i E oraz probiotyki.
  • Lubrykanty mogą pomóc w łagodzeniu dyskomfortu związanego z suchością, zwłaszcza podczas seksu.
  • Przewlekła suchość, ból podczas seksu, krwawienie po stosunku lub inne niepokojące objawy powinny skłonić do konsultacji z lekarzem.

FAQ

Czy suchość pochwy jest normalna po menopauzie?

Tak, suchość pochwy jest częstym objawem menopauzy. Pojawia się z powodu zmniejszenia produkcji estrogenów – hormonów odpowiedzialnych za utrzymanie odpowiedniego nawilżenia i zdrowia błon śluzowych. 

Nie oznacza to jednak, że musisz sobie z nią radzić na własną rękę. Jest wiele sposobów, domowych i medycznych, które pomagają złagodzić ten objaw.

Czy istnieją jakiekolwiek skutki uboczne stosowania domowych nawilżaczy, takich jak olej kokosowy czy oliwka?

Wiele osób dobrze toleruje naturalne nawilżacze. Niektóre mogą jednak doświadczyć podrażnień lub reakcji alergicznych. Jeśli po raz pierwszy stosujesz ten produkt, przetestuj go na niewielkim obszarze skóry. I dopiero gdy nie zaobserwujesz żadnych niepożądanych reakcji, użyj go na resztę ciała.

Czy regularne stosowanie lubrykantów może prowadzić do „uzależnienia” od nich?

Nie, regularne stosowanie lubrykantów nie powoduje „zależności” ani nie wpływa na zdolność Twojego ciała do naturalnego nawilżania się. Lubrykanty mogą z łatwością stanowić doraźne rozwiązanie dla suchości pochwy, ale pamiętaj, że nie leczą one suchości na poziomie strukturalnym.

Czy mogę ćwiczyć mięśnie Kegla podczas ciąży, aby zapobiec suchości pochwy?

Ćwiczenia mięśni Kegla są zalecane zarówno przed, w trakcie, jak i po ciąży. Mogą poprawić krążenie krwi w obszarze miednicy, co zapobiega suchości pochwy. Zawsze jednak skonsultuj się z lekarzem lub specjalistą ds. ćwiczeń przed rozpoczęciem jakiegokolwiek nowego programu ćwiczeń podczas ciąży.

Czy istnieją naturalne środki, które mogą pomóc w zmniejszeniu suchości pochwy podczas stosunku?

Tak, naturalne środki takie jak olej kokosowy lub oliwka możesz zastosować tuż przed stosunkiem, aby zapewnić dodatkowe nawilżenie. Ponadto niektóre pary odkrywają, że przedłużona gra wstępna pomaga zwiększyć naturalne nawilżenie pochwy.

Czy dieta bogata w tłuste ryby może pomóc w zwalczaniu suchości pochwy?

Tłuste ryby, takie jak łosoś i sardynki, są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które mogą zwiększyć ilość estrogenów w organizmie. Estrogeny są kluczowe dla utrzymania nawilżenia pochwy, co oznacza, że dieta bogata w tłuste ryby może pomóc w łagodzeniu suchości pochwy.

Czy nie mogę nosić stringów i biustonoszy, jeśli mam suchość pochwy?

Niezależnie od modelu, jeśli cierpisz na suchość pochwy, bielizna powinna być wykonana z naturalnych materiałów, takich jak bawełna, które są oddychające i mogą pomóc utrzymać środowisko intymne suche i czyste. 

Syntetyczne materiały mogą prowadzić do zbytniego przegrzewania się i utrzymania wilgoci, co sprzyja rozmnażaniu szkodliwych bakterii i grzybów.

Bibliografia

Martin, D. H. (2012). The microbiota of the vagina and its influence on women’s health and disease. The American Journal of the Medical Sciences, 343(1), 2–9. https://doi.org/10.1097/MAJ.0b013e31823ea228

Mei, Z., & Li, D. (2022). The role of probiotics in vaginal health. Frontiers in Cellular and Infection Microbiology, 12. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcimb.2022.963868

Mendling, W. (2016). Vaginal Microbiota. Advances in Experimental Medicine and Biology, 902, 83–93. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31248-4_6

Saraf, V. S., Sheikh, S. A., Ahmad, A., Gillevet, P. M., Bokhari, H., & Javed, S. (2021). Vaginal microbiome: Normalcy vs dysbiosis. Archives of Microbiology, 203(7), 3793–3802. https://doi.org/10.1007/s00203-021-02414-3

Kliknij aby ocenić ten artykuł!
Łącznie: 0 Średnia: 0]

Zostaw komentarz